Reilu vuosi sitten tammikuussa Linda Mäkelä tarttui uusiin haasteisiin ja hyppäsi vakuutusmaailmasta urheilubisnekseen. Molemmissa paikoissa myymisen perusperiaatteet ovat samat, mutta toimintaympäristö on hyvinkin erilainen.
- Toimin LähiTapiolassa asiakkaiden parissa myyden vakuutuksia ja sijoituksia. Täällä toimin myyntipäällikkönä myyntitiimissä ja asiakkaina ovat pääasiassa jääkiekon yritysasiakkaat. Teen uusasiakashankintaa ja luonnollisesti myös olemassa olevien asiakkaiden kontaktointiin käytän aikaa. Usein esimerkiksi pitkäaikaisten asiakkaiden tarpeet saattavat muuttua. Sitten päivitämme ja ideoimme yhdessä asiakkaan kanssa paketin sisältöä, Linda Mäkelä kertoo.
Uusasiakashankinta on pitkälti jalkatyötä, mutta Rauman Lukon eri liiketoiminnot ja ennen kaikkea urheilu tarjoavat myyntiin huomattavan paljon monipuolisia vaihtoehtoja asiakkaalle tarjottavaksi.
- Jatkuvasti pidämme silmät ja korvat auki kun maakunnissa liikumme. Jos vaikka kaupungilla tulee pakettiauto vastaan, jossa on vieraannäköisen yrityksen teippaukset, niin myyntitiimissä pohdimme kuka kontaktoi ja olisiko tiimissä jollakin jotain linkkiä yritykseen, Mäkelä kuvailee.
- Kaikki yritykset eivät hae näkyvyyttä jääkiekon kautta. Esimerkiksi kiekkohenkinen yritys saattaa haluta käyttää työntekijöiden virkistäytymiseen resursseja, niin silloin heille taas hallilla olevat palvelut aitioineen tai Aura Lounge-pöytineen voivat olla mitä loistavin vaihtoehto. Taikka sitten yritys haluaa otteluisännyyden kautta sekä näkyvyyttä että työntekijöille mukavan illan.
Olennaista on kuunnella yritystä ja selvittää mitä tarpeita heillä on. Linda Mäkelän mukaan jokaiselle löytyy jotakin Rauman Lukon laajasta repertuaarista.
- Riippuu täysin yrityksestä minkälaista yhteistyötä he haluavat tehdä. Jollekin yritykselle esimerkiksi yhteiskuntavastuu on tärkeä asia. Jotain toista voi kiinnostaa oheisliiketoiminnot kuten vaikka Helmiranta, Rauma Rock tai Superpikkujoulut. Jääkiekko on niin iso asia Raumalla, että jollakin saattaa taas olla vaan tunne siitä, että haluaa olla osa yhteisöä ja tarinaa. Sen johtopäätöksen voi tehdä, että sosiaalinen media on se missä myös yritykset haluavat meidän kanssa olla yhä enemmän yhteistyössä.
Fanituotteissa valikoima on monipuolistunut ja laadukkaan hillityt tuotteet lisääntyneet
Linda on tehnyt työtä pitkään vaateliike Westlookin myymäläpäällikkönä, joten aikaansaava Mäkelä oli luonnollinen valinta myös vastaamaan fanituotteista. Valikoima onkin laajentunut huomattavasti viimeisien vuosien aikana ja nyt mallistoon on tullut mukaan myös laadukkaampia tuotteita yhteistyössä tunnettujen brändien kanssa.
- Olen vuoden verran vastannut fanituotteista ja pyrkimyksenä on ollut nostaa fanituotteiden profiilia. Pitää kuitenkin muistaa, että fanituotteissa määrät ovat suuria ja vanhaakin mallistoa haluamme poistaa pikkuhiljaa. Olemme tuoneet markkinoille nyt hillitympiä fanituotteita klassisten lisäksi kuten esimerkiksi tummansinen pipo, jossa on nahkainen Lukko-patchi.
- Tottakai työskennellessäni aikaisemmin merkkivaatteiden parissa olen halunnut nostaa Lukon tuotteiden brändiä myös. Tällöin yhteistyö tunnettujen brändien kuten Tag Heuerin tai Fjällräven Kånkenin kanssa on toimivaa. Myöhemmin on tulossa muun muassa Tommy Hilfiger-merkkinen Lukko-huivi, joka sopii hyvin hillitymmälle kannattajalle, Linda paljastaa.
Tarkkasilmäisimmät ovat myös huomanneet, että fanituotteisiin on tullut tuoteperheitä eli tietyt teemat toistuvat tuotteissa. Myydyimmät fanituotteet ovat edelleen klassiset tuotteet kuten pipot, kaulahuivit ja hupparit. Mäkelä päivittää mallistoa ahkerasti sillä esimerkiksi huiveja ja pipoja on tullut kevään ja syksyn mallistoihin lisää.
- Toinen menee saman huivin kanssa kaksikymmentä vuotta ja toinen ostaa kauden aikana ilmestyvät kaikki huivit.
Lisäksi Lukko-mukit tuntuvat menevän kaupaksi.
- En tiedä mihin ne aina katoavat. Olen viimeisen vuoden aikana tilannut niitä satoja, Mäkelä naurahtaa.
Linda Mäkelä on ollut tyytyväinen saamaansa vastuuseen - Lukolla ennätysmäärä yhteistyökumppaneita
Tällä hetkellä Linda Mäkelän vastuulle kuuluvat myös Helmirannan myynti ja siihen liittyvät asiakkaan kanssa käytävät neuvottelut. Kasvanut vastuu ei ole pelottanut.
- Olen viihtynyt todella hyvin Lukossa. Kiitosta myös Timo Rajalalle siitä, että hän on ottanut minut mukaan esimerkiksi liiketoiminnan strategian suunnittelutyöhön. Täällä annetaan vastuuta ja sitten kun suoriudut, niin siitä seuraa jatkumoa. Se on ollut todella hienoa huomata.
- Meillä on neljän hengen myyntitiimi, jossa myös toimitusjohtaja on aktiivisesti mukana. Jokaisella on omat vahvuutensa ja jaamme tiimissä tehtäviä vahvuuksien mukaan. Onnistumiset ja myös turpaansaamiset jaamme yhdessä tiimissä.
Yritysmyynti oli viime vuonna menestyksellistä sillä seuran yhteistyökumppanien määrässä tehtiin uusi ennätys. Yhteistyökumppaneita on tällä hetkellä 465 kappaletta ja yritysmyynti kasvoi edellisvuoteen 2018 verrattuna. Myös kuluva vuosi on lähtenyt hyvin liikkeelle.
- Meillä on ennätysmäärä yhteistyökumppaneita. Siitä iso kiitos alueen yrityksille ja liike-elämälle, että haluavat olla mukana tässä matkassa. Urheilullinen menestys on myös tässä asiassa auttanut, onhan se nyt huomattavasti helpompaa aloittaa keskustelu, Linda Mäkelä hymyilee.