Tiivis kiekkokausi on takana ja uusi kolkuttelee jo ovella. Yksi Lukon joukkueen tärkeistä palasista on puolustaja Ville Heinola, joka oli alkuvuodesta mukana voittamassa alle 20-vuotiaiden maailmanmestaruutta.
Taakse jäänyt kevät ja käynnistynyt kesä ovat tuoneet maaliskuussa 18 vuotta täyttäneen Heinolan arkeen jotain uutta, sillä mies on päässyt suorittamaan autokouluopintoja. Heinola valitsi autokoulukseen Easy Driverin Rauman toimipisteen eli The Autokoulun.
– Olen kuullut The Autokoulusta paljon hyvää pelikavereilta, jotka ovat suorittaneet omat korttinsa samassa autokoulussa. Oli siis helppo valinta tulla juuri tänne, Heinola sanoo.
– Ajokorttihan on yksi sellainen unelma, josta kaikki haaveilevat ihan pienestä pitäen. Tätä on odotettu kauan, etenkin viime aikoina kun kaverit ovat alkaneet saamaan omat ajokorttinsa.
Opetus räätälöidään oppilaan toiveiden mukaan
Autokoulun aloittamista helpotti Heinolan osalta mopokortti, joka nuorelta mieheltä on löytynyt siitä hetkestä lähtien, kun hän täytti 15 vuotta. Autotiet ovat tulleet siis tutuksi viimeisen kolmen vuoden aikana. Heinola on kotoisin Porista, joten etenkin Valtatie 8 pintaa on tullut ajeltua edestakaisin monen kilometrin edestä.
– Onhan se kiva saada ajettua jäähallin parkkipaikalle mopoauton sijaan ihan oikealla autolla. Mopoautosta on tullut aika paljon kuittailua pelikavereilta, Heinola naurahtaa.
Kotiottelut ja vieraspelireissut eivät sotkeneet keväällä teoria- ja ajotuntien suorittamista, sillä The Autokoulussa räätälöidään opetus joustavasti oppilaan tarpeiden mukaan.
– Villen kanssa rakensimme sellaisen paketin, jossa hän ajaa 12 tuntia autolla ja kaksi tuntia simulaattorilla. Yleensä vastaava suhde on 13 tuntia autolla ja yksi simulaattoritunti tai vaihtoehtoisesti kahdeksan ajotuntia ja kuusi simulaattorituntia, The Autokoulun ajo-opettaja Reetta Saukola kertoo.
– Tämä kaikki vaikuttaa myös hintaan. Simulaattoritunnit ovat luonnollisesti edullisempia, sillä se ei käytönnössä vaadi opettajan läsnäoloa. Joskin minä olen aina paikalla, kun oppilas on simulaattorissa.
Simulaattorilla havannoidaan ja ennakoidaan
The Autokoulun simulaattorista löytyy laajat harjoitteet. Simulaattorissa voidaan harjoitella esimerkiksi pimeänajoa, mikä etenkin kesän valoisaan aikaan on oikeassa liikenteessä haaste.
– Kun ollaan liikenteessä, tulevat tilanteet usein yllättäen. Tilanteet on käytävä siinä heti läpi ja se tuo omat haasteensa kun ollaan liikenteen seassa. Simulaattorissa voimme poikkaista tilanteen välittömästi ja purkaa rauhassa tapahtuneen, Saukola kertoo.
Autokoulu aloitetaan käsittelyopetuksella, jossa opetellaan auton hallintaa. Useimmiten ensimmäinen oppitunti harjoitellaan oikealla autolla, mutta simulaattori tarjoaa siihenkin vaihtoehdon.
– Simulaattorissa käydään läpi käsittelyopetusta, kääntymistä, liikennetilanteita ja kaupunkiajoa. Siinä tulee esimerkiksi ohitustilanteita, joita emme voi hakea liikenteessä, sillä saattaisimme muodostaa riskitilanteen vain sen takia, että saisimme harjoitella sellaista, Saukola huomauttaa.
– Simulaattorissa aloitamme helpoimmista harjoitteista ja etenemme kohti haasteellisempaa. Sama kaava pätee myös ajotunneilla.
Heinola kokee simulaattoriharjoittelun mielekkääksi. Hän on ajanut simulaattorilla nyt liukkaankelin rata-ajon ja pimeänajon.
– Se on todella hyvää harjoitusta, toki oikean auton rattiin meneminen on sitten ihan eri asia. Tilanteet tulevat liikenteessä kuitenkin hieman eri tavalla. Simulaattori tarjoaa kuitenkin todella hyvän pohjan liikenteessä harjoitteluun, Heinola sanoo.
Mitkä ovat nuoren miehen silmissä suurimmat erot simulaattori- ja liikenneajojen välillä?
– Simulaattorissa on helpompi ennakoida tulevaa. Liikenteessä jokainen asia tulee tietyllä tapaa yllätyksenä. Jarrutusmatka on yksi sellainen asia, joka on yllättänyt. Sen ymmärtämisessä simulaattori on ollut todella tärkeässä roolissa. Olen saanut hyvät työkalut hätäjarrutuksiin ja siihen, miten auto käyttäytyy haastavammissa olosuhteissa ja miten silloin tulee toimia, Heinola sanoo.
Teoriaopintoja pukukopissa tai pelireissuilla
Koska Heinolalla on ennestään jo mopokortti, ei häneltä vaadita kaikkia teoriatunteja. Ensimmäisen kortin suorittajat käyvät neljä tuntia teoriaopetusta.
– Meillä alkaa joka maanantai uusi kurssi ja riskikoulutuksen tunteja järjestämme noin kerran kuukaudessa. Virtuaalitunteja järjestämme netissä noin kolme kertaa viikossa. Ne voi suorittaa omalta tietokoneelta, tabletilta tai älypuhelimelta lukujärjestyksen mukaisesti, Saukola kertoo.
Heinolalla siintää seuraavaksi edessä riskikoulutuksen teoriatunnit. Tämä neljä tuntia kestävä koulutus on vaatimuksena kaikkien kohdalla.
– Sehän on sinällään helppoa, että voin suorittaa ne missä tahansa. Voin käydä niitä läpi vaikka jäähallin pukuhuone- tai lounge-tiloissa tai pelireissuilla bussissa, Heinola hymyilee.