Kevään ja kesän aikana autokoulun Raumalla The Autokoulussa suorittanut Ville Heinola on ehtinyt nyt ajaa jonkin aikaa liikenteessä. Kilometrejä on jo reilusti takana ja kun eletään syyskuun alkua, on varmaa, että niitä kertyy syksyn aikana vielä paljon lisääkin.
– Ei tästä vielä ole ehtinyt mitään rutiinia tulla, mutta terve rohkeus ajaa yksin löytyy jo. Siihen vaikuttaa ennen kaikkea hyvä ja monipuolinen opetus, jota olen saanut The Autokoulusta, Heinola kehuu.
The Autokoulussa Lukko-puolustaja harjoitteli ajamista liikenteessä ja simulaattorilla. Hyvät harjoitteet, omatoiminen opiskelu ja ammattitaitoinen opetus takaavat rohkeuden hypätä mukaan liikenteeseen.
– Simulaattori tarjosi todella hyvän pohjan liikenteessä harjoitteluun. Siinä oli helpompi ennakoida tulevaa ja sen avulla sain hyvät työkalut esimerkiksi hätäjarrutuksiin ja auton käyttäytymiseen haastavimmissa olosuhteissa.
Aivan uusi ympäristö ei vilkas liikenne Heinolalle ole, sillä hänellä on ollut taskussaan mopokortti jo kolmen vuoden ajan.
– Kun ajatellaan autonrattiin siirtymistä, niin kyllä aiemmasta kokemuksesta on mielestäni iso hyöty. Sen näki jo autokoulussa liikenteeseen siirryttäessä, että oli tietynlainen varmuus jo pohjalla, Heinola sanoo.
Myös The Autokoulun ajo-opettaja Jaakko Viitasen mukaan pohjalla oleva mopokortti helpottaa pääsääntöisesti autonrattiin siirtymistä.
– On kuitenkin syytä muistaa, että pelkkä kortti ei takaa mitään. Ajokokemus on se mikä ratkaisee. Jos ajetut kilometrit jäävät vähäiseksi, on kokemuskin luonnollisesti hyvin pientä, Viitanen korostaa.
– Jos taas ajokokemusta on paljon, kuten Villen kohdalla, voimme keskittyä puhumaan enemmän esimerkiksi ennakoinnista ja ekologisuudesta. Tällöin on hyvin todennäköisesti jo tullut aiemmin vastaan erilaisia riskitilanteita, joita voimme käydä läpi.
Maltti ja maalaisjärki yhdistettynä kokemukseen
Heinolalle kertyy nyt autonratissa laajalti erilaista ajokokemusta. Mies ajaa paljon muun muassa Raumalla ja Porissa sekä kaupunkien väliä Valtatie 8 pitkin.
– Mopoautolla ajoin muutaman kerran tuon välin, mutta se oli melko aikaavievää matkantekoa. Autolla sama siirtyminen käy huomattavasti nopeammin ja mukavammin, Heinola naurahtaa.
Yksi hienoimmista hetkistä Heinolalle on ollut se, kun 18-vuotias puolustaja sai ajaa autonsa ensimmäisen kerran jäähallin parkkipaikalle.
– Mopoautosta ehti tulla ajan mittaan melkoista kuittailua pelikavereilta. Olihan se hauskaa päästä vihdoinkin parkkeeraamaan oma auto siihen samaan ruutuun, johon ennen pysäköi hieman pienemmän kaliiperin ajoneuvon.
Kun juuri ajokortin saanut kokematon kuljettaja hyppää yksinään autonrattiin, saattaa toisille tilanne olla yllättävänkin jännittävä. Ajokokemus on kuitenkin se asia, joka tuo varmuutta ja se taas kasvattaa rohkeutta.
– Ajamisessa pitää säilyttää maltti ja terve maalaisjärki. Sanon aina oppilaille neuvoksi, että pysy ojien välissä, Viitanen naurahtaa.
Kortinsaamisen jälkeistä aikaa käydään opettajan ja oppilaan välillä läpi jo autokoulun aikana.
– Paljon keskustellaan niin sanotuista perusasioista. Esimerkiksi sellaisista, että mitä sitten kun auto on täynnä kavereita ja miten reagoidaan siihen, jos vaikka jollain kaverilla ei ole turvavyötä. Kuljettajalla on näissä tilanteissa aina päätäntävalta. Me annamme oppilaillemme toimintamalleja.
Joustavuus helpotti kiireistä kiekkoilijaa
The Autokoulussa Heinolaa opettivat ajo-opettajat Reetta Saukola ja Jaakko Viitanen. Molempien opettajien osaaminen ja ammattitaito ansaitsevat Heinolalta suuret kiitokset.
– Kaikki on hoidettu hyvin ja ennen kaikkea joustavasti. Etenkin alussa kun kausi oli vielä käynnissä, saimme soviteltua harjoitteet minun kalenterini mukaan. Muussa tapauksessa autokoulun suorittaminen olisi saattanut venähtää pidemmälle kesään, Heinola kiittelee.
– Voin suositella The Autokoulun palveluita nuoremmille pelikavereille ja kaikille, joille ajokortti alkaa olla ajankohtainen. Hyvää opetusta ja kaikki sujui juuri niin kuin sovittiin.
Ilman The Autokoulun joustavaa palvelua autokoulu olisi saattanut venähtää kesän ylikin, sillä vaikka Lukon pelaajien omatoiminen jakso alkoi jo kesäkuun puolessa välissä, on nuorten maailmanmestarilla riittänyt kiirettä.
– Eihän kesäaika ole meille mitään lomaa, vaan kyse on omatoimisesta harjoittelujaksosta. Se kuuluu tähän hommaan, että työkalu eli oma kroppa täytyy pitää kunnossa ympäri vuoden. Loppukesästä pitää olla valmis, kun hommat taas alkavat todenteolla.
Juhannuksena tullut NHL-varaus ja heinäkuussa solmittu tulokassopimus Winnipeg Jetsiin muuttivat positiivisella tavalla kesäsuunnitelmia. Kesäkuussa Heinola vietti viikon hänet varanneen NHL-seura Winnipeg Jetsin nuorten lupausten kehitysleirillä.
– Yksi unelma on täyttynyt varauksen ja sopimuksen muodossa, mutta se ei vielä takaa mitään. Seuraava askel on päästä näyttämään jossain vaiheessa osaamistaan siellä. Pelipaikka maailman parhaassa jääkiekkosarjassa vaatii duunia ja tervettä nöyryyttä, Heinola painottaa.
– Nyt tehdään sitä kaikkein isointa työtä. Tavoitteena on ollut saada kesän aikana lisää voimaa kroppaan ja luisteluun.
Lue myös muut Ville Hienolan autokouluun liittyvät jutut. The Autokoulu on nuorten maailmanmestari Ville Heinolan valinta -jutun löydät täältä ja Hyvällä opetuksella ja ajokokemuksella tervettä rohkeutta -jutun voit lukea tästä.